#punkalaitumelaiset 2021
Punkalaitumella on paljon tarjottavaa niin asukkaille, kuin matkailijoillekin ympärivuotisesti. Halusimme tuoda enemmän esille arkea ja elämää Punkalaitumella: millaista se on ollut, millaista se on nyt ja millaista se voisi tulevaisuudessa olla. #punkalaitumelaiset-kampanjassa entiset ja nykyiset kunnan asukkaat saivat viikon ajan vuorollaan vapaasti kertoa itselleen tärkeistä asioista ja paikoista Punkalaitumella; vuonna 2021 saimme lukea 42 punkalaitumelaisen muistoista, lempipaikoista, harrastusmahdollisuuksista, arjesta ja juhlasta.
Kampanjaan haettiin vapaaehtoisia, vähintään 15-vuotiaita entisiä tai nykyisiä Punkalaitumen kunnan asukkaita 18.11.-9.12.2020. Viikon sisältöä ei määrätty ennalta, ainoastaan ensimmäisen postauksen, ns. esittelyn, kuva tehtiin valmiiksi kunnan toimesta. Henkilön odotettiin julkaisevan viikon aikana vähintään kolme kertaa kampanjan tileille. Vastaanotimme 42 hakemusta, ja kaikki valittiin mukaan. Omat viikkonsa pitivät lisäksi myös tammikuussa kampanjavastaava Tiia Korhonen ja elinvoimaluotsi Aki Mikkola, sekä marraskuussa kunnanjohtaja Tuija Ojala.
Kampanjan aikana järjestettiin 6 äänestystä, joissa oli kerrallaan 7 punkalaitumelaista. Yleisö sai äänestää, kenen viikon he kokivat mielenkiintoisimmaksi. Äänestyksen voittaja sai 100 euron lahjakortin Punkalaitumen kunnalta itse valitsemaansa paikalliseen liikkeeseen.
42 viikon aikana (1.2.-21.11.2021) #punkalaitumelaiset julkaisivat 310 postausta. Vuoden 2021 aikana kampanjasivut tavoittivat Facebookissa ja Instagramissa yhteensä melkein 100 000 henkilöä. Kampanjan loppuun mennessä Facebook-sivua seurasi 1330 henkilöä, Instagramissa tilillä seuraajia oli 640.
Kampanjasta kerättiin palautetta 26.-29.11.2021. Palautetta antoi 32 vastaajaa ja kerätyn palautteen perusteella yli puolet antoivat vastaajista antoivat kampanjalle kokonaisarvosanaksi 5 (asteikolla 1-5). Kampanja sai paljon kiitosta monipuolisesta joukosta eri väestö- ja ikäryhmistä sisällöntuottajissa. Palautteen perusteella #punkalaitumelaiset tuottivat monipuolista sisältöä ja pohtivat juuriaan sekä kotiseutuaan monen näkökulman kautta. Kampanjan ansiosta moni lukija näki Punkalaitumen positiivisempana kuntana, ja kampanjan koettiin tuovan kunnan vahvuuksia hyvin esille.
#punkalaitumelaiset-kampanja jatkuu vuonna 2022 yritysten viikoilla. Lisää tämän vuoden kampanjasta voit lukea täältä.
42 punkalaitumelaisen tarinat luettavissa alta. PDF-tiedostoista löytyy kaikkien postaukset kuvineen ja kuvateksteineen (videot ei nähtävissä dokumentissa).
_____________________________________________________
Lisätietoja kampanjasta: Henna Ärrälä, henna.arrala(at)punkalaidun.fi.